Прогимназия

В прогимназия се стремим академично да подготвим нашите ученици, като развиваме аналитичното и критичното им мислене, както и тяхната самостоятелност, за да бъдат успешни наши гимназисти.

Езиково обучение по български и английски език

В прогимназиалния ни етап сме разработили академична програма по български език и литератуа, както и по английски език, която да даде силен тласък на учениците ни за бъдещите им успехи в нашата гимназия. 

В програмата ни се фокусираме върху развитието на аналитичните умения на децата, като ги поставяме в ситуации, в които анализират различни литературни произведения. В часовете по литература учениците ни работят активно с художествени текстове и чрез използване на цитати и разсъждения върху тях достигат до характеристики на герои и послания на автора. Анализ и осмисляне на художествения текст се пренася и в допълнителния ни час по четене, където учениците работят върху цялостен роман, като развиват навика да задават въпроси, докато четат. Този подход ги подготвя за по-сложни литературни и академични задачи в гимназиалния етап.

В програмата ни по английски език е заложено четене на книги в оригинал. Така учениците не само обогатяват речниковия си запас, но и развиват умения за анализ и аргументация и на английски език. Завършвайки прогимназията, те завършват с ниво В2, което ги подготвя да работят уверено с академични текстове в гимназията. В часовете се набляга върху умението за четене с разбиране и на нехудожествени текстове, като учениците се научават да подреждат и разбират информацията последователно и логично.

В програмата ни по английски език е заложено четене на книги в оригинал. Така учениците не само обогатяват речниковия си запас, но и развиват умения за анализ и аргументация и на английски език. Завършвайки прогимназията, те завършват с ниво В2, което ги подготвя да работят уверено с академични текстове в гимназията. В часовете се набляга върху умението за четене с разбиране и на нехудожествени текстове, като учениците се научават да подреждат и разбират информацията последователно и логично.

В обучението по български и английски език използваме „детективски подход“, чрез който учениците изучават граматически и езикови правила, откривайки логическата им структура. Този процес ги ангажира активно и изгражда трайно разбиране, което намира приложение както в устната, така и в писмената им комуникация. Допълнително, програмата включва техники за систематизация на информация, които поставят основите за ефективно водене на бележки – ключово умение за гимназиалния етап.

И в двата езика акцентираме върху планирането и създаването на добре структурирани текстове, които отговарят на конкретни задачи. В часовете по английски език специална програма за академично писане води учениците през целия процес от съставянето на логически издържан параграф до съставяне на есета. Чрез рефлексия и редакция на собствените им текстове, ги учим да разбират и развиват писмените си умения.

Втори чужд език (немски или испански език)

От 5. клас нашите ученици започват да изучават втори чужд език, като избират между испански и немски език. Подобно на обучението по английски език, вторият чужд език се преподава директно чрез самия език, без превод. Този подход подпомага по-дълбокото разбиране на смисъла и контекста, развива мисленето на самия език и улеснява интуитивното усвояване на граматиката и речника. Така учениците изграждат естествени комуникативни умения и постигат свободно изразяване.

Потапянето в езиковата среда се осъществява чрез разнообразни дискусии и диалози, проекти, посветени на културата и традициите на испаноезичните и немскоезичните страни. Тези проекти са както в часовете, така и под формата на интердисциплинарни проекти и тематични седмици, посветени на испанската и немската култура.

В прогимназията вторият чужд език заема ключово място в учебната програма, с 6 учебни часа седмично. Това дава възможност за сериозен фокус и ефективно овладяване на езика.

 От 5. до 7. клас учениците покриват успешно нива А1 и А2, което им позволява да продължат обучението в гимназията. Там те достигат ниво В2 до 10. или 11. клас, като целта ни е завършвайки училище, нашите ученици да владеят свободно три езика. За да отпразнуват своите успехи в немския и испанския език, учениците ни се явяват на международно признатите изпити на Goethe и DELE. 

Развитие на логическото мислене посредством математиката

Нашият фокус е върху това учениците да осмислят и разбират математическите принципи, вместо да запаметяват стъпките за решаване на задачи. За да изградим истинско разбиране за математиката и нейната приложимост, въвеждаме новите понятия и математически принципи чрез истории и в контекст, които помагат на учениците да свържат теорията с реалния свят още в процеса на учене. Този подход прави математиката по-достъпна и мотивираща, като стимулира критичното мислене и изгражда трайни знания.

За да направим прогимназистите ни уверени с математиката, обръщаме специално внимание на техния прогрес и предвиждаме специална диференцирана подкрепа под формата на консултации и домашни работи. Създаваме стабилни академични основи в математиката за нашите прогимназисти, като ги подготвяме за предизвикателствата на гимназиалния етап. 

В гимназията учениците задълбочават своите знания, като работят върху задачи с различна степен на сложност. Те се изправят пред интегрирани задачи, които изискват съчетаване на знания и техники от различни математически теми. Този подход развива умението им да мислят аналитично и да прилагат наученото в разнообразни контексти.

Аналитично и критично мислене по природни и хуманитарни науки

Обучението по природни и хуманитарни науки в нашето училище е билингвално, за да даде възможност на учениците да използват свободно и български, и английски език при провеждане на научни дискусии.

В нашето училище хуманитарните и природните науки се изучават на срок. Например, в първия срок учениците учат география, химия и физика, а във втория срок – история и биология. Това позволява по-добра концентрация и задълбочено усвояване на материала, тъй като вниманието им е насочено към по-малък брой предмети в рамките на един срок.

Още от 5. клас учениците започват да създават първите си научни аргументативни текстове. Те се учат да изграждат логически издържани твърдения и да ги подкрепят с аргументи и доказателства. Това развива тяхното критично мислене и умението да формулират и защитават идеи. За да подготвим учениците за обемните академични текстове в гимназията, развиваме техните умения за четене с разбиране чрез техники и стратегии, както и уменията им за систематизиране на информацията чрез ясни насоки от учителите. 

Поставяме основите на ефективния изследователски процес, като предоставяме подкрепа с насочващи въпроси, които водят учениците през всички ключови етапи на изследването. Те усвояват умения за работа с различни източници и оценка на достоверността на информацията. Така развиват критично мислене и аналитични умения.

Интердисциплинарните проекти, включени в програмата, позволяват на учениците да разглеждат научни теми и исторически епохи през различни перспективи – изкуства, литература или природни науки. Това обогатява разбирането им и стимулира творческото им мислене.

За да насърчим любопитството и желанието им за откривателство, през втория срок учениците подготвят свой научен проект по избрана от тях тема, който представят на ежегодното ни събитие Science Fair. Така изграждаме трайна връзка между знанията, интересите и практическото приложение на науките.

Академични ателиета

Чрез участие в академични ателиета помагаме на учениците в 5. и 6. клас да развиват своите умения и знания в избрана област като творческо писане, математика и науки. Тези ателиета им предоставят възможности да придобият увереност и да задълбочат интересите си.  

В интерактивна среда учениците работят в екипи, решават реални проблеми и откриват нови начини за прилагане на знанията си.

Управление на времето и самостоятелност

Предвид предизвикателствата при прехода от начален към прогимназиален етап, като увеличения брой предмети и домашни, ние активно подкрепяме учениците да се адаптират успешно. Прогимназиалният период е идеален за изграждането на устойчиви навици за учене и ефективно управление на времето, тъй като именно в тази възраст учениците активно формират своята идентичност и откриват най-ефективния начин на учене за тях. Така подготвяме учениците да станат самостоятелни и отговорни към предизвикателния учебен процес в гимназията и да развият нагласа за учене през целия живот.

Подкрепяме учениците в ефективното управление на времето им, като им предоставяме примерни графици за самостоятелната работа вкъщи, заедно с насоки за приоритизиране на задачите през седмицата. Освен това, в програмата на учениците от 5. и 6. клас сме заложили специални сесии Study Hall, в които учениците работят върху домашните си. Учителят в тези сесии следи и помага за ефективността на техниките на самоподготовка в рамките на зададеното време.

Изкуства и спорт

Интегрирането на изкуствата в нашата учебна програма допринася за стимулиране на въображението на учениците. Занятията по театър, музика, рисуване и танци обогатяват образователния процес и развиват творческите способности на децата. Чрез редовни изложби и творчески събития потапяме учениците в света на изкуството, създавайки у тях отношение и усещане за естетика и творчество.

Спортът също играе важна роля в образованието на нашите ученици, като акцентираме върху неговото значение за физическото и психическото им развитие. В учебната програма предлагаме широка гама от спортни дейности, включително кондиционна подготовка, бадминтон, волейбол, баскетбол, футбол и други. Чрез тези активности учениците развиват ключови умения като работа в екип, дисциплина и лидерство. Те се учат да уважават правилата, да си помагат взаимно и да поемат отговорност в отборите. Научават се да изграждат вътрешни механизми за справяне с неуспехи, така че да останат мотивирани и да опитат отново, което е и пътят към успеха. 

  Ателиета и клубове

Учениците ежеседмично участват в ателиета по избор (спорт: бадминтон, баскетбол, волейбол и други; изкуства: арт, театър, танци), които развиват силните им страни и дават възможност за изява на  сцена, участие в състезания и конкурси. Тези ателиета са част от основната им програма.

Ежегодно учениците в нашите ателиета:  

  • подготвят театрални постановки;
  • създават гимнастически и танцови съчетания, участват в подготовката на хореографията за различни събития и театрални постановки;
  • участват в спортни междуучилищни състезания;
  • изработват разнообразни произведения на изкуството за благотворителни базари, конкурси и други;

 

След основната им програма, от 16:30 до 17:30, нашите ученици могат да участват в още разнообразни дейности с нашите клубове по айкидо, шах, арт стихия и други. 

Нашите резултати

През всяка учебна година постиженията и резултатите на нашите ученици, както академични, така и личностни и творчески, ни дават много поводи за гордост. Тук споделяме малка част от тях, а именно резултатите, оценени от външни образователни институции в края на прогимназиалния етап на обучение – 7. клас.