С динамичния темп на развитие на света, разбираме нуждата от промяна на традиционния метод на възприемане на знания и осъзнаваме колко е важно адаптирането на образователните методи, така че да подготвим гимназистите ни спрямо бъдещата им реализация. Затова подобряваме учебния ни процес ежегодно, като се фокусираме върху надграждането на ключови умения като:
В основата на нашето обучение е развитието на аналитичното и критичното мислене на гимназистите ни. Тези умения са ключови за всяка професионална сфера и ще превърнат нашите ученици в мислещи и рационални млади хора, които взимат работещи решения на база на валидни факти, съпоставяне на аргументи и различни перспективи.
Предизвикаме нашите ученици да мислят критично, да осъзнават логическите връзки в различни процеси и концепции, да пренасят знания от една област в друга и да формулират обосновани изводи.
В програмата ни по българска литература учениците самостоятелно анализират различни литературни произведения. Работят активно с художествени текстове, като използват цитати и разсъждават върху тях, за да достигнат до посланията на автора. Чрез анализиране на използваните техники в различни творби, учениците осъзнават влиянието на езика върху аудиторията.
Това е застъпено и в програмата ни по английски език. Още от 8. клас гимназистите ни имат предвидени седмични литературни часове, където с неадаптирана литература анализират скрития смисъл, символиката и контекста на произведенията.
При подготовката ни за покриване на ниво Advanced (C1) и Proficiency (C2) по английски език в 9. и 10. клас учениците ни работят и с публицистични статии и есета, които им служат за различни гледни точки при аргументирането по време на дискусии.
В часовете по математика и по природни науки окуражаваме учениците да търсят повтарящи се закономерности, което им помага сами да разбират и откриват научни и математически принципи, без да се ограничават до тяхното механично запаметяване и прилагане.
Разработената ни програма по математика с 6 часа седмично, позволява на гимназистите ни да развиват своята математическа мисъл на различни нива спрямо техния прогрес. Тя е предизвикателна, както за ученици със сериозен интерес към математиката, така и за ученици с нужда от повече време за осмисляне на математическите принципи и концепции.
В часовете по природни науки на база на натрупаните знания гимназистите създават свои хипотези, като проверяват тяхната валидност, достоверност и приложимост чрез експерименти и анализ на данни.
В 11. и 12. клас учениците ни имат възможност да задълбочат още повече своето критично и аналитично мислене в рамките на IB програмата. Например, в часовете по английска литература се анализира влиянието на езика в контекста на киното и рекламата, докато в обучението по испански и немски език се разглеждат различни концепции като култура, идентичност и многобразие от перспективи. IB програмата насърчава учениците да разглеждат сложни въпроси от глобална перспектива, като същевременно развиват умения за аргументирано изразяване на мнение.
Нашите гимназисти развиват изследователски умения, като критично работят с различни източници на информация и същевременно преценяват надеждността и достоверността на всеки от тях.
Учениците работят по въпроси за изследване, които са както краткосрочни, така и част от по-дългосрочни проекти. По природни науки всеки клас има заложен проект, в който учениците формулират собствен изследователски въпрос. Те провеждат задълбочено изследване, изготвят възможна хипотеза и накрая достигат до обосновани заключения. По география и история гимназистите също изследват теми, чрез които анализират исторически събития и географски явления с техните причини и последствия. Този подход насърчава самостоятелното мислене, умението за анализ и способността за критична оценка на информацията.
В 11. и 12. клас учениците надграждат своите изследователски умения, като са поставени в условия на търсене и проучване, за да осмислят в по-голяма дълбочина изучаваните теми. Така илюстрират контекстуално определена теория или търсят доказателства, за да подкрепят една или друга гледна точка.
Развитието на уменията за решаване на проблеми помага на гимназистите да мислят критично, да вземат самостоятелни решения и да се справят уверено с предизвикателства както в училище, така и в живота. Тези умения ги подготвят за бъдещата им професионална реализация, като насърчават креативност, адаптивност и способност за ефективно сътрудничество. Така учениците изграждат емоционална устойчивост и увереност, които им позволяват да преодоляват трудностите с по-малко стрес.
В първи гимназиален етап (8. – 10. клас) наблягаме върху рефлексия и самоанализ в процеса на целеполагане, така че учениците да поемат отговорност за собственото си учене и развитие. Специално разработени модули, предвидени в програмата ни за часовете по съвет (час на класа), насочват този процес. Постепенно фокусът се променя от вземане на решения за себе си към това да се търсят алтернативи за подобряване на средата, която обитаваме, чрез различните доброволчески инициативи и проекти.
Пример за това са различни дейности, разработени от гимназистите, насочени към нуждите на по-малките гимназисти или включването в каузата на фондация “Дай 5” на деветокласниците ни, които търсят решения за справянето с проблемите на бездомните кучета.
В часовете по бизнес в 11. и 12. клас учениците работят активно с редица бизнес казуси, където от тях се изисква да анализират проблемите на дадена организация и да предложат или оценят работещи решения, като съобразят различните вътрешни и външни фактори. Всяка година в рамките на часовете по Гражданско образование гимназистите избират обществено значим проблем и разработват социални проекти, с които предлагат своите решения, като минават през етапи като анализ на състоянието и нуждите, запознаване с органите и нормативната уредба, касаещи съответните казуси, предлагане на решение с изработване на план стъпка по стъпка и бюджет. Проектите се защитават публично.
Наред с това, че насърчаваме учениците да проучват и анализират информация и да формулират изводи, ги учим как да представят своите знания в ясно структуриран академичен текст, което ги подготвя за успешно справяне с академичните изисквания на университета. Чрез проектите, по които работят, учениците овладяват умения за формулиране на ясна и логична теза, подкрепена със солидна аргументация и подходящо подбрани факти и доказателства. Научават се как да използват научен стил на писане, който е прецизен, убедителен и подходящ за академична среда.
Развитието на уменията за водене на бележки у гимназистите ни е друго важно умение, което подпомага ученето през целия им живот. Тези умения стимулират активното учене, подобряват концентрацията и паметта, а също така улесняват подготовката за изпити и проекти. Освен това воденето на бележки развива самостоятелността на учениците ни и им помага да изразяват идеи ясно и логично, което е важно за тяхното академично и професионално бъдеще. В часовете ни в гимназия изискваме от учениците водене на бележки, като ги фокусираме върху структурата и ефективността на бележките им.
Вярваме, че за да могат учениците ни да изразят своите идеи и аргументи, е нужно владеене на езиците на високо ниво. Затова в нашата гимназия освен на английски език, където учениците достигат до ниво С2 в 10. или 11. клас, залагаме на засилената подготовка и по втори чужд език (испански или немски език). В съвременния свят английският език е широко използван, което изисква владеенето на поне още един чужд език на високо ниво. Ползването на различен от английския чужд език предоставя значителни предимства, като отварят възможности за образование и работа. Владеенето на втори чужд език не само улеснява комуникацията, но развива и когнитивните способности, като подобрява мисловната гъвкавост и способността за решаване на проблеми.
Ето защо в програмата си нашите гимназисти достигат до ниво В2 на немски или испански език в 10. или 11. клас, като седмично имат 6 учебни часа по съответния втори чужд език. Допълнителен стимул за развитие на испанския или немския език, е традиционното явяване на изпитите DELE и Goethe. Тези сертификати за владеене на чужд език предоставят на гимназистите ни по-големи възможности при кандидатстване в немско и испаноговорящи страни.
Сътрудничеството в класната стая е от съществено значение за гимназистите, тъй като развива умения за работа в екип и комуникация. Чрез съвместната работа те обменят идеи, учат едни от други и изграждат по-дълбоко разбиране на учебния материал. Сътрудничеството насърчава критичното мислене и креативността, като стимулира учениците да разглеждат проблеми от различни перспективи. Това подготвя гимназистите за бъдеща работа в професионална среда, където екипната работа и уменията за ефективна комуникация са ключови.
В нашата гимназия разработваме учебните си материали така, че да дават максимално възможности на учениците да работят в сътрудничество. Чрез съвместно търсене на отговори на предизвикателни въпроси в класната стая, дискусии, предизвикващи активното слушане и критичното мислене, групови проекти и общи експерименти, учениците развиват своите умения за работа в екип.
Сътрудничеството и развитието на лидерските умения на гимназистите са застъпени и в извънкласните дейности. Всички събития и активности, извън учебните часове, са планирани и организирани от самите ученици: клуб на БМЧК, спортни клубове, литературни вечери, партита, благотворителни акции, коледни концерти, вечери на талантите и др.
Академията за лидери е събитие, което ежегодно събира нашите младежи, за да работят върху развитие на конкретни умения. Извън София и в неформална тренингова среда гимназистите работят съвместно, решават казуси, водят преговори за ресурси, правят избори, защитават своите решения, развиват и презентират идеи. Темата на всяка академия се избира чрез допитване до учениците, а модулите се разработват и водят от учениците от 11.ib клас, под супервизията на опитни професионалисти. Рефлексията в края на академията е и отправна точка при планиране на следващата.
Приносът е една от ценностите на нашата общност. Ето защо всяка учебна година нашите гимназиални класове избират конкретна кауза, която ще подкрепят. Идеите винаги са много и разнообразни: от готвене в подкрепа на дивите животни в България, през подобряване на живота в кучешки приют, до изграждане на неделно училище.
Все по-голям става броят и на младежите, включени в Международната награда на херцога на Единбург, през която всеки един от тях има своя собствена доброволческа кауза. BPS е част от Наградата от създаването си.
Активното спортуване играе ключова роля за доброто здраве и психическото равновесие на учениците в нашата гимназия. Освен редовните часове по физическо възпитание, гимназистите ни участват в разнообразни възможности за физическа активност, като:
Тези дейности насърчават не само здравословния начин на живот, но и изграждането на важни умения като екипна работа, упоритост и адаптивност.
Ето част от избора на университети и специалности на нашите гимназисти от випуск 2024: